torstai 28. elokuuta 2014

Raskausajan ravinto

Olen oikeastaan aika ulapalla siitä mitä raskaana saa syödä ja mitä ei. Monella sivulla kerrotaan, että kun syö terveellisesti ja monipuolisesti niin se riittää.. Sitten on taas niitä missä on tarkat kaikki mitä vitamiineja saa syödä ja mitä ei yms OLEN IHAN ULAPALLA! Sen tiedän että kahvia, alkoholia ja energiajuomia ei saa juoda ollenkaan mutta miten ruuan kanssa? Vakuumipakattu kala? Entä jos sen on itse pyydystetty ja sitten laitettu vakuumiin? 
Netistä löytyy niin paljon kaikkea erinlaista tietoa ettei oikeen tiiä mihin pitäisi uskoa... Osaatteko auttaa? Kaikki tämä varmaan selviää sitten ensimäisllää neuvola käynnillä mutta pakkohan se on nyttenkin jo tietää. Syön MultiVitan raskaus ja imetys ajan vitamiinia jossa pitäisi olla kaikki tarvittava mitä raskaana oleva tarvitsee.

Haluaisitteko kertoa mitä säädöksiä teillä on ollut/on raskauden aikana mitä ei saa syödä/juoda ja mitä saa.

Lähden huomenna reissuun ja palaan tiistaina joten keskiviikkona tulee vasta lisää tekstiä! 

2 kommenttia:

  1. Tuttu tunne tuo epävarmuus vähän kaiken suhteen,mut ei huolia, kyllä ne sie neuvolassa selittävät kaiken kunnolla. :) Raskauden aikana en syönyt maksaa (liian korkea A-vitamiinipitoisuus), maitotuotteita joita ei ole pastöroitu, tiettyjä kalalajeja (joissa korkea elohopeapitoisuus), mitään raakaa tai puolikypsää lihaa...En nyt muuta muista. Söin samaa multivitaa kuin sä, tosin sen ohella söin raskauden alkuaikana vie erikseen pelkkää foolihappolisää, kun sen tarve raskauden alussa nousee. Raskauden keskivaiheilla söin sikiön aivojen kehityksen aikoihin omega3-tabletteja, jotka erikseen tarkoitettu juuri raskaana oleville naisille.


    Muuten jätin syömättä rasvaiset ja grillatut lihat, esim. makkarat, kun aiheuttivat kauheesti närästystä.

    VastaaPoista
  2. Hmm. Mä olen syönyt kaikkea kohtuudella. Netistä olen lukenut että maksalaatikkoa ei saisi syödä korkean a.vitamiimin takia. Mutta mä olen syönyt pienen määrän ja sitten ei saisi syödä Graavilohta saattaa olla listeria riski. Olen mä sitäkin syönyt.
    Kuhan käyttää maalaisjärkeä niin eiks sillä pitkälle jo pääse?

    VastaaPoista